torstai 23. toukokuuta 2013

Miksi ajoneuvoilla pääsee yli 140 km tunnissa?

Suomessakin käväissyt Gumball 3000 –ralli sai julkisuutta. Em. ralli on ”rikkaiden suosima ei-vakavamielinen autokilpailu”, joka ajetaan normaalin liikenteen seassa. Eri maissa ovat viranomaiset joutuneet toistuvasti puuttumaan osallistujien ylinopeuksiin ja muihin tieliikennerikkomuksiin. Kaahaamisen aiheuttamilta sivullisilta kuolonuhreiltakaan ei ole vältytty.

Kaahaamista ihannoiva tapahtuma on sivuseikka autoilussa ja liikennekulttuurissa. Se nostaa kuitenkin esille ainakin yhden kysymyksen. Miksi liikennekäyttöön voidaan myydä ajoneuvoja, joiden huippunopeus on vaikkapa 200 tai 300 km tunnissa?

Ilmeisesti vain Saksassa – ja sielläkin vain joillakin moottoriteillä – voi ajaa ilman nopeusrajoituksia. Muualla maailmassa on yleisillä teillä käytössä nopeusrajoitukset. Suomessa nuo rajoitukset sallivat enimmillään 120 kilometrin tuntivauhdin.

Jos ajoneuvojen nopeus olisi rajattu vaikkapa 140 km:iin tunnissa, saataisiin monta hyötyä. Ajoneuvojen valmistuskustannukset pienenisivät, säästettäisiin ympäristöä ja parannettaisiin liikenneturvallisuutta. Myös ihmishenkiä ja sairaanhoitomenoja säästyisi.

Muutos olisi ehkä kova isku niille mielikuville, joilla autoja ja moottoripyöriä myydään. Moottoriurheilu olisi rajattava kokonaan liikenteen ulkopuolelle, jonne se kuuluukin.

Kestämättömistä rakennelmista on hyvä luopua, vaikka se aluksi vaikealta tuntuisikin.

Ei kommentteja: